Skab øjeblikke med stilhed forhindre stress

ADHD og Stilhed

– selv korte øjeblikke med stilhed kan skabe

underværker for din koncentration samt

formindsker stress symptomer

Vi styrter rundt hele dagen, gør ting, taler, e-mailer, sender og læser beskeder, åbner 10 faneblade og klikker fra den ene side til den anden side på vores computer.

I denne moderne verden er det mest “normalt” at være aktiv og i bevægelse – og hvis vores krop ikke er i bevægelse, er vores sind og opmærksomhed det alligevel.

Vi er på hele tiden. Altid tilsluttede, altid tænkende, altid snakkende.

Det har sin pris at fortsætte på denne måde i det uendelige. Vi mister tid til at lytte og observere, vi mister fordybelsens fred, og resultatet er ofte en følelse af indre uro, mellemtilfredshed og en snigende, ukontrollerbar stress.

I vores samfund bliver vores værdi målt på, hvor hurtige og aktive vi er. Hvile og inaktivitet bliver ofte opfattet som uproduktiv dovenskab.

Men nogle gange er hurtighed og aktivitet værre end inaktivitet. Du kan fare rundt som en sindssyg uden at få gjort det mindste. Eller måske får du en masse gjort – men intet vigtigt. Du kan måske forvolde skade eller gøre nogen kede af det, blot fordi du ikke tager dig tid til at reflektere over dine handlinger.

Nogle gange er vi tvunget til at være stille – for eksempel i et venteværelse hos en læge, eller mens vi kører bus eller tog, hvilket næsten kan skabe angst. Ofte læser vi i et magasin eller sender sms’er for at undgå stilheden. Vi er ikke vant til bare at være stille og intet foretage os.

Men du skaber ikke stilhed ved at sidde foran en computer eller et hurtigt kørende tv.

Sådan opfylder

01/01/2014 Peter Friedberg