Spøger nogle af dine nærmeste

 

om de også har ADHD?

 

Dem uden ADHD har en sådan slags mental sekretær, et filter – der tager alt det som ikke er relevant og sorterer det fra, selv før de opfatter at det sker, så de kan organisere brugbar information.

 

Desværre har ADHD’er ikke det her filter – det er gået i stykker eller man kan sige, filteret virker ikke helt optimalt, altså sådan lidt forenklet forklaret. Hver eneste ting der kommer mod dem, bliver set på med STORE BOGSTAVER – endda med blinkende lys og understreget!

 

Hvis du f. eks. er i midten af noget vigtigt og lige pludselig ser du….et håndtag – og for dig ser det ud som om der er kommet nogen med et blinkende skilt og har sagt – Se her, det er et håndtag! Se på det! Det kan åbne døre! Hvordan gør et håndtag det? Hvordan kan et håndtag det? Hvordan virker det?

 

ADHD’er skal undersøge og tjekke, hver eneste gang, om det her stykke information er relevant. Og det er svært at komme væk fra alle de indviklede “håndtag” situationer – og komme tilbage på sporet igen.

 

ADHD’er er meget afhængige af rutiner – og det er vigtigt ikke at blive afbrudt. Situation: du er  midt i at gøre dig klar til at tage på arbejde eller skolen, og din kone / mor minder dig om at du skal huske din madpakke. Du tænker – “Hvad? Hvem? Nåh ja – nu ved jeg hvor jeg var i min rutine – nøgler, tasken og selvfølgelig så madpakken! En ting ad gangen.

 

Det er også vigtigt at holde fokus når det kommer til opgaver som ikke giver umiddelbar tilbagebetaling – som f. eks. hvis du skal indtaste tal i et regneark eller huske en række tal. ADHD’ers hjerne begynder at blive rastløs – og at holde koncentrationen bliver sværere og sværere for hvert sekund der går.

 

På den anden side, er der noget andet som ADHD’er er gode til – det hedder ’hyper fokus’. Du bliver optaget af noget så meget, at du bliver trukket dybt ind i det – og intet som helst kan trække dig væk fra det. Er det selvcentreret? Nej det er det ikke – læs her min artikel om hvorfor det er en del af dine helt almindelige ADHD symptomer.

 

ADHD medicin kan tage den værste og mest overvældende flod af information og ”hjælpe” med at sortere i det – det hjælper dig til at holde fokus på opgaven og du kan koncentrere dig på det, der er relevant.

 

Nu kan du videresende den her artiklen til dem som “tror” der også har ADHD og hjælpe dem til at forstå og lære hvordan det virkelig er at have ADHD og de symptomer man kæmper med hver eneste dag.

Skriv også meget gerne her nedenunder i kommentar feltet hvordan du syntes man kan forklare til andre hvordan det føles at have ADHD.

Bedste hilsner
Peter

Ønsker du at booke tid til coaching kan du klikke her

 

3 tanker om "Har jeg også ADHD ?"

  1. Lotte

    At holde styr på alt i ens hovede, kræver en hel masse kasser at komme tingene i. De er sirligt stablet og med tydelige mærkater på, de åbnes helst kun når de skal bruges.

    At have uafsluttede ting, gøremål, ting man venter på skal blive afsluttet af en selv eller andre ( hvor man selv er indvolveret ) kan ikke ligges i en kasse endnu, og rasler rundt inde i hovedet – rammer alle kasserne, og laver en skrækkelig forstyrrende støj.

    Svar
  2. Jeanett

    Det krever hardt arbeid å holde ADHD symptomer i skjakk. Søvn,variert kosthold,Medisin,rutiner,søvn,trening,alenetid, to do list,faste plasser å ha tingene på, pakke koffert en måned før reise,finne frem anntrekk til ett selskap 2 uker før, betale regninger med en gang man få den,positive tanker om seg selv, prate ut om følelser,kjærlighet,trygghet, og gjevnelig sette livet i ett presektiv og alltid ha ett lite og ett stort mål som er realistiske iforhold til sine ege behover og verdier.

    For å kunne leve ett greit liv med Adhd må man jobbe for det. Det kan samlignes med de som ikke tåler diverse ingredienser i mat, de kan ikke like enkelt som oss andre å bare gå å kjøpe alt man har lyst på i butikken. De må bruke mer energi på det.

    Med Adhd må man bruke mer energi på ALT i livet. Noen dager må man bare trekke seg helt bort ifra alt og alle og bare finne stillhet og ro til å sortere tankene. Det beste som kunne skjedd er at menneskene rundt oss kunne forstå, og vite hvor hardt vi jobber. Vi er sosiale vesner og er ifra naturen avhengig av å bli likt av andre. Det er vanskelig når du har adhd og føler at ingen forstår dine utfordringer som er en bagatell for andre. Det er vondt.

    Men gir du ikke opp, la årene gå, lære av feil, bli voksen og erfaren,- da kan det gi deg en styrke samlignet med en superhelt. Jeg sier: DU SKAL IKKE KJEMPE IMOT DIN ADHD, MEN KJEMPE SAMMEN MED DIN ADHD!

    Adhd er også en gave, om du bruker den riktig. Jeg har klart å finne dette ut på meg selv. Jeg gjore alt som jeg skrev ovenfor og adhd ble fra ødeleggende til min store styrke. Det kan være perioder der det er vanskelig men gir du ikke opp vil det bare bli bedre og bedre.

    Jeg har klart å bruke min adhd til en styrke, og har klart å få til utrolig masse. Jeg har flere gode dager enn vonde dager. Jeg jobber raskere enn andre, jeg lærer fortere enn andre, jeg er mer oppfinnsom/kreativ enn andre, jeg får gjort ting på en dag folk bruker en uke på, jeg gjør flere ting på en gang og mestrer alle tingene, jeg kan lære noe helt nytt en dag og bli god på det samme dag. Det er en styrke i adhd som kan gjøre deg stolt! Men da må du jobbe for det! Det er verd det, og du vil kjenne følelsen av lykke, mestring,god selvtilitt, og du blir livsglad person som skiller deg ut positovt. Men husk at mennesker også kan være misunnelige hvis du klarer å lykkes med alt du gjør. Gjør endringer i lovet ditt for din egen skyld, ikke for andres. Lær å elske deg selv, så kan du elske andre, og de elske deg.

    Nå ble det nye skriving jer og mye tanker som kom rett ned i denne firkanten. Sikkert mye rot. Men kansje noen som sliter med Adhd vil ha nytte av min erfaring. Mvh Jeanette 27

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

24/06/2015 Peter Friedberg