Vågn op, ADHD’er!

– 10 tips til at vågne op

Søvnbesvær er en del af ens liv, når man har ADHD.

Jeg har skrevet et blogindlæg med tips til hvordan man nemmere kan falde i søvn, ADHD og Søvn – 13 Tips til bedre søvn, men der er en anden side til det med søvnbesvær – og det er, hvor svært det kan være at stå op, efter man endelig er faldet i søvn.

Hvis man har et job eller en aftale og skal stå op på et bestemt tidspunkt, så kan der opstå problemer. Det vigtigste er at se dine søvnvaner som et helhed – alt hænger sammen og måske er der flere grunde til hvorfor du har det svært med at stå op:

  • Du havde det svært med at falde i søvn.
  • Du gik ikke i seng til tiden.
  • Dårligt søvnkvalitet.

Mens du arbejder hårdt på at løse ovenstående problemer, skal du stadig stå op til tiden om morgenen.

Her er 10 gode råd til at hjælpe dig med gøre det nemmere for dig selv:

1. Få sovet nok

Ifølge de fleste forskere er den primære grund til at man ikke kan komme op om morgenen
”for lidt søvn”. Har man brug for 8 timer, ja så har man brug for 8 timer. Jeg laver en søvn dagbog snart som du gratis kan downloade, så kan du i en periode give dig selv et søvn check.

2. Philips Wake up light

Phillips har lavet en opvågnings lampe. Lyder lidt mærkeligt men, efter sigende super effektiv.
Lampen har tids styrring og tænder med et lys der simulere solens lys og samtidig kan afgive lyd.
Alle lampens funktioner kan indstilles efter dit eget behov. Søg evt. på google med teksten Wake-up light for mere information.

3. Mere end et vækkeur

Det lyder spøjst men at sætte flere vækkeur i gang, betyder at du skal stå op flere gange for at slukke for dem – og på et tidspunkt er du bare så vågen at du ikke kan falde i søvn igen. Sæt en ved siden af dig og så 2 eller 3 andre længere væk.

4. Forbudt at bruge “snooze” knap

Ved trykke på “snooze” knappen, undgår du ikke det uundgåelige – du skal stå op. At sove lidt længere vil ikke gøre dig mere frisk.

5. Musik

At vågne op til opmuntrende musik lyder godt – du kan ikke modstå at ikke være glad når du hører din yndlings musik. Du kan downloade en app til mobilen som giver dig mulighed til at høre din musik som vækkeur.

6. Tag din medicin

Det vil være lettere at vågne op hvis du sætter et af dine vækkeur endnu tidligere end du plejer, fordi du kan tage din medicin og så sove videre indtil den næste alarm ringer – så er medicin inde i dit system og det er nemmere at stå op.

7. Gå i seng og stå op på samme tid ”hver dag”

Din krop og dit hoved elsker rutiner. Går du i seng og står op på samme tid hver dag ” Også i weekenden ” vil du blive dit eget vækkeur. Mange har dog en psykisk barriere i forhold til at praktisere den rutine.

8. Duft til det

At vågne til en dejlige kaffeduft virker – der findes kaffemaskiner du kan indstille til at lave kaffe lige til den tid du skal stå op. Godmorgen! En gang friskbrygget kaffe klar til dig.

9. Find motivation

Har du nogen eller nogle årsager, der kan få dig ud af seng?

  • Hunden?
  • Opgavelisten?
  • Have tid nok til at spise din yndlings morgenmad?
  • Have tid nok til at drikke en kop kaffe?

Du skal vælge noget som motiverer dig til handling:

  • At få en forfremmelse på arbejde?
  • At få bedre karakterer i skolen?
  • Skal din hund luftes?
  • At få et sæde på bussen eller toget?

10. Morgenrutine

En vellykket morgenrutine kan være starten på succes:

  • Have tingene klar aften før f. eks. madpakke, arbejdstøj eller skole/arbejdstaske.
  • Lav en tjekkeliste til de ting du skal bruge til din dag.
  • Hæng en kalender op med alle de vigtige begivenheder til dig og familien – tjek den hver dag.
  • Sæt dine vækkeur til det rigtige tidspunkt.
  • Spis morgenmad.

Har du nogle tips til hvordan man kan vågne og komme op af sengen? Lad mig høre om dem.

Skriv også dine oplevelser i kommentarfeltet og del det med andre, der kæmper med de samme problem.

Bedste hilsner

Peter

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

06/06/2015 Peter Friedberg