ADHD og ensomhed

ADHD og Ensomhed

– helbred din ensomhed

 

7 Tips til at helbrede

din ensomhed

 

1. Støttegruppe

Deltag i en støttegruppe eller find andre med ADHD – mennesker der kan forstå dig på en måde andre ikke kan. Du vil føle dig godt tilpas og behøver ikke at bruge unødig energi på at tilpasse dig dem.

2. Tal med en professionel

Opsøg en der kan hjælpe dig med svar de spørgsmål eller følelser, du har fra din fortid eller barndom – f. eks. en psykolog.

3. ADHD coach

Du kan arbejde med en ADHD coach eller en terapeut, så du kan få udviklet en konkret plan for at forøge dit selvværd og forbedre dine sociale færdigheder.

4. Helbred din depression

Du kan ikke få det bedre hvis du har en ubehandlet depression – besøg din læge.

5. Tal med dem du holder af

Forklar eller vis dine venner og familie hvad det vil sige at leve med ADHD – giv dem en chance for at forstå, at du ikke mener det, når du glemmer tingene. Husk ADHD er ikke en undskyldning – det er en forklaring på alt det du og dem går igennem.

6. Tilbring tid med dem du holder af

Du skal også forstå hvem de er – ikke kritisere, men giv dem plads til at give dig kærlighed.

7. Læs og se alt om ADHD til at forstå vejen frem

Jo mere du ved om ADHD og hvordan ADHD påvirker lige præcis dig, gør det nemmere for dig at forstå HVORFOR og HVAD du kan arbejde med for at hjælpe dig selv.

Du kan eventuelt finde yderligere inspiration til at bearbejde din følelse af ensomhed ved at læse mit tidligere blog indlæg 4 tips til mere lykke.

Har du nogensinde følt dig ensom eller kan du genkende dig selv i beskrivelserne?

Lad mig høre om det – skriv dine historie i kommentarfeltet.

Bedste hilsner

Peter

3 tanker om "ADHD og Ensomhed – Del 2"

  1. Anders

    Hej. Efter at Ha læst de 7 punkter kan jeg nemt genkende dem. De ” venner” jeg bruger noget af min tid er ikke viden om hvad det er ADHD er. Jeg føler selv at vennerne er forsvundet. Sidder oftest hjemme om aftenen, alene, det med at skulle ud og møde nye mennesker er et stort problem, bare atcskullecud ud og deltage i sociale arrangementer er en udforudfordring, hvor jeg oftest melder fra i sidste øjeblik. Sidder oftest om aftenen og tænker igennem over hvad det er jeg gør forkert, og hvorfor server jeg sidder hjemme alene. Der er svært og finde nogen og tale ned om problemerne i det. I bund og grund et helvede på den måde.

    Svar
    1. Peter Friedberg Forfatter

      Hej Anders,

      Tak for din kommentar. 🙂

      Umiddelbart lyder du som om du føler dig lidt/meget ensom.. Der er mange som har det som dig, men det hjælper jo ikke dig.
      Overvej at finde en at snakke med om de følelser du beskriver ovenover. Jeg kender mange som har fået god hjælp ved at snakke med en mentor-coach eller psykolog. Hvis du ønsker at forandre din situation skal der sikkert lidt personlig udvikling til. Ofte er det sådan at hvis man sidder alene med
      sine tanker, er det de samme tanker som køre i ring og ikke meget udvikling.

      Overvej at få hjælp til at forandre din situation.

      Held og lykke og god sommer 🙂

      Bedste hilsner
      Peter

      Svar
  2. Kvinne26

    Hei. Jeg sliter veldig med de tingene, men å skaffe hjelp og å snakke om problemene er det største problemet. Jeg lever litt etter flinkpike syndromet og vil ikke skille meg ut eller være anderledes på en nagativ måte. Jeg har det derfor veldig vanskelig og jobber veldig hardt med å være min egen psykolog/mental trener. Jeg er veldig lite sosial på fritiden, og driver med mine egne hobbyer. Jeg vet ikke om det er skadelig. Men det føles veldig bra og jeg trives veldig godt alene. Når jeg er alene er det ingenting som distraherer hode mitt, og jeg kan bare være meg.

    På jobben velger jeg å gå en tur alene, enn å sitte på pauserommet med kollegaer.
    Det gir meg energi når jeg skal begynne å jobbe igjen, når jeg får den tiden alene i pausen.
    Jeg føler meg aldri ensom. Er det likevel skadelig?

    Jeg er flink å være sosial når jeg først er sosial, og blir godt likt. Ofte vil folk finne på noe med meg, og da blir jeg veldig stresset inni meg. Vil ikke ha for mange avtaler.

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

03/06/2015 Peter Friedberg