Få styr på din ADHD

– undgå at lave de her 9 tanke fejl

Du har helt sikkert lavet nogle af nedenstående fejl, mens du nu prøver at få styr på din ADHD.

Fortvivl ikke – hvis du lærer nu, hvad der kan gå galt, kan du undgå dem, og så vil rejsen mod at få styr på din ADHD være nemmere og endda mindre frustrerende.

1. Mine udfordringer er ligesom alle andres

For at finde løsninger til dine udfordringer, skal du først forstå dine ADHD symptomer og hvordan de påvirker din hjernes funktioner, til at udrette dine ønsker.

Så kan du fokusere på dine udfordringer at sige til dig selv:
“Planlægning er vigtigt.”
“Organisation er vigtigt.”
“Struktur i mine processer er vigtigt.”

Dårlig hukommelse er en af dine største udfordringer. Når du anerkender den udfordring, så kan du endelig planlægge og organisere – og således sætte en reel proces i gang for at kunne huske det næste gang.

2. Forandringer er let

Bare fordi du har læst nogle bøger og lavet en google søgning, betyder det ikke at det er let og at du kan komme i gang med at prøve alle de her løsninger. ONE SIZE DOES NOT FIT ALL. Nogle løsninger vil virke, men hvad sker der når nogle af dem ikke gør.

Det du skal huske er at ’let’ og ’nemt’ ikke er det samme. Løsninger er nemme at forklare, men er det let når man selv står der og skal udføre en bestemt løsning til en bestemt udfordring?

Der er nogle derud som fortæller dig, at man bare skal fokusere og huske det, og at man bare skal træffe et valg og udføre det. Men husk at det er dig, der lever med din ADHD hver dag og at det ikke er let – lige meget hvor simpelt det lyder.

Husk at du kan lære at løse dine udfordringer, men det tager tid og tålmodighed.

3. Jeg vil gøre “det” ligesom alle andre

En del af problemet er, at du ser andre der går rundt og lever en almindelig hver dag – selvfølgelig vil du gøre det samme, det er helt forståeligt.

Bare husk at du har ADHD og uden at lære at håndtere det ordentligt, vil det føre til frustrationer og følelse af utilstrækkelighed.

Find din egne vej – hvad er bedst for dig, og du vil faktisk opleve at det er let.

4. Det vil ske hurtigt

Du har en plan, motivation og struktur i din proces – og du forventer at forandringer vil ske hurtigt – like i går! Lær det – Udfør det – og vupti alt er som det skal være.

Igen, det tager tid at vænne dig selv til nye måder at strukturere dine tanker, dine processer og til sidst dit liv. Det bliver svært at aflære dig selv fra dine gamle vaner men med planlægning, organisation og struktur vil du sikre dig selv en positiv forandring og til sidst at styre din ADHD.

Når du ser den rigtige vej, husk de følgende:
– Tackl kun det du kan og ikke mere end det.
– Eksperimenter.
– Reflekter.
– Øv dig.
– Accepter de uundgåelige tilbageslag.
– Regn ud hvad der virker og ikke virker – og ændre plan fra det.
– Tilpas dine forventninger til realiteten.

5. Jeg vil gøre det perfekt

Hvad er det, du forventer når du har styr på din ADHD? Er det:
– At du udfører dine opgaver til tiden.
– At du altid kommer til tiden.
– At du aldrig siger noget forkert.

Forventer du alt det også fra andre? Selvfølgelig ikke. Så hvorfor fra dig selv?

Visualiser et realistisk slutresultat, hvor godt nok er godt nok. Du skal ikke være den person som ikke prøver – og giver op fordi du ikke kan gøre det perfekt. Glem ’perfekt’. Når du anerkender at perfektionisme ikke eksisterer og at de her forventninger er urealistiske, kan du tage det næste skridt til at få styr på din ADHD.

6. Jeg kan gøre det alene

Der er ingen der kan gøre alt alene. Du vil sikkert fejle hvis du gør alt alene. Hjælp kan findes mange forskellige steder – familie, venner, kollegaer og professionelle.

Tænk på hvor du har mest brug for hjælp og ræk ud efter den rigtige person. Hvis du ikke kan se hvor du har brug for hjælp, så er det nu du skal søge professionel hjælp til at finde dine udfordringer og derved dine løsninger.

7. Tænker kun på alt som er gået galt

Hvem bliver ikke træt af sig selv når man nu igen har dummet sig…
Problemet er bare, hvordan bringer det dig videre og positivt fremad? Fokusere du kun på hvad der gik galt, dunker du samtidig dig selv i hovedet – hvilket vil påvirke dit selvværd.

Grin og lav sjov med dig selv men ikke nedladende. Stil dig selv spørgsmålet:

Nå, hvad kan jeg lære af det? Vær sød ved dig selv…

8. ADHD medicin er det eneste der virker

Ingen tvivl om at ADHD medicin kan hjælpe rigtig mange til at få det meget bedre på mange fronter.
Min erfaring fortæller mig, at medicin skal bruges som et supplement. Et supplement til det stykke personlige udviklings arbejde de fleste har behov for, således at ens adfærd ikke skaber problemer for en selv eller andre. – Et supplement der skal gøre at det bliver nemmere at være vedholdende med de nye strategier i ens liv så man kan blive glad og ikke brænder ud.
Det er videnskabeligt bevist at en kombination af medicin og coaching eller terapi
har den bedste virkning hvis man ønsker at udvikle strategier og tankemønstre som understøtter
en forsat, varig og positiv udvikling.

9. Det var ikke min skyld, det er fordi jeg har ADHD

Tillykke du har fået en diagnose. Du har nu en mulighed for at lære dig selv rigtig
godt at kende, tage hensyn til dine udfordringer lære at leve med dig selv på en sådan måde
at livet har værdi for dig. Husk der render ti tusinde vis af mennesker rundt som ikke har fået stillet en diagnose. Nogen af dem lever et godt liv, men der er mange, som går forvirret rundt  og som ikke forstår hvorfor det hele er så svært.
Lær hvordan ADHD påvirker lige præcis dig, gå på opdagelse hvordan du kan tage hensyn til denne nye viden om dig selv og lær så hvordan du lever et godt liv med denne nye viden.

Spørgsmål til dig:
Hvordan kan du ændre din tankegang, så du får bedre styr på din ADHD?

Har du oplevet ovenstående? Skriv dine oplevelser i kommentarfeltet .

Bedste hilsner

Peter

2 tanker om "ADHD og 9 Tanke fejl"

  1. Lone Krag

    Kære Peter

    Tak for dine overvejelser vedr. ADHD og 9 tanke fejl.

    Jeg læste artiklen for at få inspiration og evt. læse det op for min 14 årige søn. Han kan ikke læse helt endnu.

    Men jeg synes ikke, at sproget er velegnet til ham. Jeg synes mere, at teksten henvender sig til nydiagnostisetede voksne. Blandt andet pga. Ordvalg ( organisation, processer mv. ).

    Jeg foreslår derfor, at du i indledningen skriver noget om, hvem der mere præcist er din målgruppe.
    Alternativt overvejer at skrive en version, der henvender sig til børn.

    Mvh.
    Lone Krag

    Svar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

23/05/2015 Peter Friedberg