Grib lykken – En mini guide til mere Lykke i dit liv.

Guide til mere lykke i livet

Jeg skriver til dig, som ikke vil nøjes med at lykke og succes er en tilfældighed. Livet er kort og hvorfor vælge at glæde, lykke, indre ro, personlig balance og succes skal være en tilfældighed i dit liv, når du virkelig. Og jeg mener virkelig. Selv kan bestemme, hvad dit liv skal indeholde? Det er aldrig for sent at søge mere lykke og personlig succes.

 

Indhold i Lykke Guiden

  • Indledning
  • Ingen er lykkelig hele tiden
  • At flytte sig mellem de forskellige følelser
  • Balance i dit liv
  • Indre ro
  • Leve i nuet
  • At værdsætte de små ting
  • Opskriften kort
  • Vi skal alle dø en dag

 

Indledning Alle kan opnå mere lykke! Lykke er et resultat af de helt rette og unikke ingredienser. Har du styr på, hvilke unikke ingredienser der skal være i dit liv, for at mere lykke finder vej til dig?

Jeg ved godt, at du måske syntes, at det lyder for godt til at være sandt men, hvis vi to skal være 100 % ærlige over for hinanden. Og det syntes jeg vi skal være – er det så ikke sådan, at vi træffer de fleste valg i vores liv selv?

I mange år har jeg ubevidst ladet min egen lykke være en tilfældighed. I denne lille e-guide – har jeg samlet de vigtigste områder – som har givet mig – mere lykke og succes. Hvis du vil skabe resultater hos dig selv – så skal du ikke blot læse – men læse og dernæst handle!

Med de bedste ønsker fra mig til dig. Peter Friedberg

 

Ingen er lykkelig hele tiden!

Du kan være helt rolig – det er fuldstændig normalt, ingen er lykkelig hele tiden.

Livet består af mange forskellige oplevelser, som gør, at vi oplever rutcheturer af forskellige følelser – negative som positive. Du kan blive fyret fra det job, du var glad for. Du kan være i et parforhold, som går dårligt eller slutter. Et menneske vi holder af bliver syg eller måske dør. Det kan endda være, at du måske har glemt at prioritere dig selv og hvad der er vigtigst for dig – ja, listen kan være uendelig lang – så igen: Ingen er lykkelig hele tiden!

Det er sundt at opleve de forskellige følelser. Det er jo det, som gør, at livet bliver fantastisk spændende. Bare vi ikke forbliver konstant i de negative eller triste følelser i mange måneder eller i værste fald år.

Nu vil jeg bede dig om, at tænke på følgende tanke: Hvis du kunne leve et helt liv, uden den mindste følelse af modgang, ville du så være i stand til at værdsætte medgang, lykke og succes? Nej vel?
Nu er det bare sådan, at vi ikke kan undgå en vis mængde af de negative eller triste følelser i vores liv. Hvis vi ikke flygter fra de negative eller triste følelser, men reflekterer lidt over disse følelser, som vi alligevel ikke 100% kan udgå – så vil der være lærdom i dem.

 

At flytte sig mellem de forskellige følelser

Hvor er du på denne skala af følelser lige nu?
Frustration – Nedtrykthed – Stresset – Usikker – Tilfreds – Rolig – Opstemt – Glad

Hvis du skal lære fra dine følelser, skal du også turde stille dig selv nogle spørgsmål og reflektere over disse spørgsmål.

Spørgsmål du kan stille dig selv:

  • Er der egentlig en grund til, at jeg føler, som jeg gør – eller er det hjernespind? 
  • Kan jeg gøre noget ved grunden til de følelser, jeg har – så den ikke betyder helt det samme? 
  • Hvis grunden til, at jeg føler som jeg gør er sand og ikke kan forandres – hvordan hjælper jeg mig selv eller får hjælp, så jeg ikke forbliver i situationen? 
  • Kan jeg lære noget af situationen, så jeg ikke kommer i samme situation igen?

Det er vigtigt at du lære dig selv, at flytte dig imellem de forskellige følelser forholdsvis hurtigt dog uden at flygte fra dem.
At kunne flytte sig mellem følelserne betyder også at det ikke behøver at være de negative følelser, som kommer til at fylde mest i dit liv. Det at være i stand til at flytte sig frem og tilbage mellem de forskellige følelser, kan læres og tilegnes. Ved hele livet igennem at have fokus på at skabe balance mellem de vigtigste værdier i dit liv. Samt lære at se og værdsætte de positive ting i dit liv og samtidig være til stede i nuet og skabe indre ro i dig selv.

Mere senere – om balance og indre ro i dit liv Nu vil jeg bede dig tænke følgende tanker:
Du føler dig frustreret – du tænker, jeg er kun til for alle andre og ikke mig selv…
Men – hvis du nu havde noget tid til dig selv og skulle prioritere dig selv. Og du skulle gøre noget der var rart, sjovt, eller noget du altid havde drømt om. Hvad ville du så bruge tid og energi på?
Kom med et bud – selvom det kan være svært – Hvad savner du?
Mere tid til motion? Et andet job? Synge i kor?, mere tid sammen med vennerne? ud leve drømmen om at bestige Mount Everest? Udfolde dig kreativt? Skrive en bog? Svømme med delfiner? Slappe mere af? Personlig selv-udvikling? Starte din drømme virksomhed?

Det er kun dig – og jeg mener kun dig, som har svaret på, hvad der er rart for dig eller hvilken drøm, som du kunne ønske var en realitet.

Det handler ikke om andre nu, men dig og kun dig, ingen tanke er for lille eller for stor. Tillad dig selv at mærke efter – det er en menneskeret og du har også lov.

Forestil dig nu, at din situation er helt anderledes end før. Du bruger nu tid, en gang imellem, på en eller flere af de interesser eller områder, som virkelig betyder noget for dig. Hvilken følelse ville det give dig, når du gjorde det? Netop en positiv følelse!

Hvad kan du lære af ovenstående lille øvelse? Hvis du skaber tid og plads til de oplevelser og værdier, som betyder noget for dig, vil positive følelser finde vej ind i dit liv. De positive følelser du får, vil danne modvægt til de mindre rare følelser og derved vil du opleve, at du flytter dig i følelsesregisteret og ikke sidder fast i KUN de negative følelser.

Nu når du ved, at man ikke konstant kan gå rundt i en lykkerus – hvor meget lykke skal der så til, for at føle sig generelt lykkelig? Det vil være individuelt fra person til person. Vi er jo ikke ens, og vi har forskellige krav til livet. Vi er individuelle individer, med forskellige behov og ønsker. Derfor skal du starte med, at lære dig selv bedre at kende.
Hvad er dine krav til livet og hvilke værdier er vigtigst for dig?

Hvis du ikke kender svarene på disse spørgsmål vil det også være sværere for dig at bevidst flytte dig mellem de forskellige følelser. Du kan på en måde sammenligne det med at skulle skyde med gevær efter mål men med bind for øjnene. Rimeligt svært ikke?
Hvis du ikke kender svarene på disse spørgsmål lige nu. Så skal du ikke være urolig – jeg skal nok hjælpe dig på vej.

 

Indledning balance og indre ro

Mange mennesker føler kun indre og ro og balance i deres ferie. Og kun i ferien finder de plads til de positive værdier, som er vigtige for dem.
Da der for de fleste kun er 6 ugers ferie om året, glemmer de sig selv de resterende 46 uger.
Det betyder rent faktisk, at de oplever uro, ubalance og måske mindre glæde i 96 % af den vågne tid på et år. Måske er søvnen endda også urolig… De mere heldige oplever, udover 6 ugers ferie også ro og balance i weekenden – nu er det så kun 63 % af den vågne tid, med mellemtilfredshed, stress, mål og drømme, som ikke bliver udlevet.

Hvor stor en del af dit liv skal fyldes med glæde, ro og balance? Mere end 50 % eller mindre?

 

Balance i dit liv

Jeg ved godt, at skabe balance i sit liv, kan lyde abstrakt og uhåndgribeligt, men lad vær med at miste modet. Det er faktisk ikke så svært, som det først lyder. Og jeg skal nok hjælpe dig med, at gøre det lettere forståeligt.

Først lidt om, hvad jeg mener med ”balance i dit liv” Vi har alle nogle værdier, som vi ønsker, skal være til stede i vores liv.
Eksempler på værdier kunne være:
Kærlighed – Omsorg for sig selv – Frihed – Familie –Lidenskab – Humor – Sandhed – Eventyr- Udvikling- Sikkerhed – Sundhed – Mod – Anerkendelse – Succes – Præstation – Samhørighed – Glæde – Intelligens – Stilhed – Arbejde
Disse var blot eksempler, der er mange forskellige værdier i livet, og det er individuelt fra person til person, hvilke værdier der er vigtigst for den enkelte.

Kender du dine egne 4 vigtigste værdier?
Prøv at tænke på dit liv, som du allerede har levet det. Hvilke værdier har været de vigtigste for dig? Har du været bevidst om hvad som var vigtigt for dig og sigtet efter at få det indhold? eller har det været mere tilfældigt?

Nu skal du prøve at tænke på din fremtid, ikke hvordan du har levet dit liv. Nu må du drømme… hvis alt kunne lade sig gøre, hvilke værdier ønsker du, din fremtid skal bestå af eller, hvad skal der være mere af i dit liv? Måske fandt du, at de værdier du ønsker i din fremtid, er de samme som de var i din fortid – måske ikke, intet er rigtigt eller forkert.

Forestil dig en stol – se stolen for dig – den har 4 ben – kan du se den for dig? Hvad sker der, hvis vi fjerner et ben, så der kun er 3 ben? Stolen er da ikke i balance og den er derfor meget svær at sidde på og vælter nemt.
Hvad sker der, hvis alle benene på stolen er der, men de ikke er lige lange? Stolen er ikke i balance, den står og vipper, den er ikke rar at sidde på og bliver hurtigere slidt. Forestil dig, at stolen repræsentere dit liv og hvert ben på stolen skal være en af dine vigtigste værdier.

Er der balance på din livs stol? eller står den og vipper? – eller – står stolen slet ikke op? At finde dine egne vigtigste værdier, være opmærksom på dem, leve efter dem. At bruge den rette mængde energi fysisk som psykisk på dem, vil skabe balance i dit liv.

At du lever efter dine vigtigste værdier, gør det også nemmere, at nå dine drømme og mål. Mange oplever at det kan føles svært at finde frem til de rigtige værdier samt finde prioriteten og balancen mellem dem. Men hvis man slet ikke forsøger sigter du med geværet i blinde.

Hvis du ønsker at få hjælp til denne process kan du med fordel få hjælp fra en Life coach.

 

Indre ro

Nu forestiller du dig måske, at jeg skal til og fortælle dig, at du skal transformere dig selv til en skallet buddhistisk munk, klædt i en orange kjole, sidde på et bjerg i Indien og hver dag meditere 12 timer 365 dage om året.
Jo – hvis det er, det du vil, så støtter jeg dig 100 % – men det er ikke det, som er fokus her.
Og dog – Hvad er det modsatte af indre ro? Ja – det er indre uro.
Indre uro kan både være fysisk som psykisk.

Selvom du har fundet dine helt rette værdier og skabt en balance mellem dem, så kan vi ikke komme uden om at det moderne liv i dag bombardere dig med informationer, nyheder, mulige aktiviteter, forventninger fra andre og forvent-ninger fra dig selv. Ja – listen kunne blive uendelig lang, hvad vi bliver udsat for i løbet af en dag, en uge eller et helt år. Udover at du bliver bombaderet fra alle sider med ting og tanker, som du skal forholde dig til. Så har du også egne regler og forventninger til, hvad du burde kunne magte. Der er jo en grund til at så mange er trætte og stressede i dag og fortsætter med at være trætte og stressede.

Er det ikke lidt rigtigt, når jeg siger, at der er en tendens til, at man ser lidt op til de mennesker som kan alt – gør alt – og det hele vel og mærke på samme tid. Vi snakker om multitasking, som aldrig før, som var det en fantastisk egenskab? Nu er det bare sådan – at vi som mennesker er forskellige – mennesker ser forskellige ud udenpå og mennesker er forskellige inden i, sådan er det bare.

Vi har alle unikke talenter og kompetencer = “hvad man er god til”, men vi har forskellige ressourcer = “energi” Og jo før du lærer, hvor mange ressourcer du selv har og lever derefter, jo før vil du mærke indre ro. Lever du et liv, som du faktisk ikke har kræfter til er det svært at finde indre ro.

Hvordan finder du ud af, hvor mange ressourcer du har og om du bruger dine ressourcer fornuftigt? Det er her den buddhistiske munk kommer ind i billedet. Du bliver nødt til at lære at registrere og mærke, hvordan du har det fysisk som psykisk.
Måske tænker du – det kan jeg da i forvejen. Men kan du virkelig?

Prøv at fjerne dig fra det daglige bombardement fuldstændig og aldeles. Find tid og sted, hvor du på ingen. Og jeg mener på ingen måde bliver forstyrret. Ingen telefon, ingen radio, intet tv, ingen snak og træk stikket fuldstændig ud til det omkring liggende liv. Helst skulle du finde 20 minutter eller mere, men hvis det lyder uoverskueligt i starten, så start med 5 minutter. Det vigtigste er – at du bare gør det. Du har sikkert en masse undskyldninger til, at du ikke har tid, men kan du virkelig ikke finde minimum 5 minutter til dig selv samt gøre dette til en daglig eller ugentlig vane? I den tid du har sat af til dig selv, skal du intet foretage dig, men bare prøve at gøre det behagligt for dig selv og prøve at slappe af.

Hvis du ikke har gjort det før, vil det måske føles svært de første gange. Men bliv ved og du vil pludselig kunne mærke og registrere ting i din krop og hoved, som du ikke registrerede tidligere. Mærker du ro eller er der et mylder af tanker? Er din krop spændt og nærmest sitre eller er den afslappet? Jeg kan ikke fortælle dig præcis, hvad du kommer til at føle, da det er forskelligt fra person til person, men på et tidspunkt vil du selv kunne registrere om dit hoved eller krop føles belastet af bombardementet fra hverdagen og så har du brugt flere ressourcer end din krop og hoved ønskede, at du skulle bruge.

Når du kan mærke og registrere, hvordan du virkelig har det. Så er det også nemmere at reflektere over dit liv og træffe beslutninger derefter. Og ja måske er det bare en kort periode, hvor du bruger for mange ressourcer. Og det vil vi alle have en gang i mellem, medmindre vi bliver en buddhistisk munk. Men det skal ikke fortsætte i lange perioder, så er der risiko for at du blive syg – for eksempel af stress.

En bil skal bruge olie – hvis der er for lidt olie på bilen, eller du køre for lang tid uden olie på bilen, så ødelægger du med stor sandsynlighed motoren for altid. Men på biler kan du jo bare skifte motoren – hvis du har råd. Mennesker ligner biler på det område. Hvis du sammenligner med, at menneskers olie er: ingen stress, den rigtige kost, væske, motion og hvile. Hvis vi forsømmer os selv i for lang tid. Uden vores olie samt overhøre de små signaler kroppen fortæller os, vil vi til sidst tage skade. Men hos mennesker kan man ikke bare lige skifte til en ny motor –

Så check dine ressourcer jævnligt, lev efter dine ressourcer. Du vil da hurtigt mærke, at dette vil give dig mere indre ro. Yoga og meditation er for mange en vej til indre ro.

Har du mod på at prøve meditation som giver ro og energi?. Så kan du prøve min gratis guidede meditation, som kan downloades her.

 

Leve i nuet

Fortiden kan ikke ændres – du kan intet lave om på, hvad der er sket. Fremtiden kan du ikke være sikker på – den er jo ikke sket. Det eneste du har 100 % indflydelse på og er herre over – er hvad du foretager dig lige nu og her. Det du tænker og gør nu og her, er det som skaber, positive eller negative følelser i dit liv og da der skal positive følelser til, for at føle sig lykkelig, er det alt afgørende, det som sker lige nu og her i dit liv.

Hvis dine tanker og handlinger hele tiden er koncentreret om fortiden eller planlægning og bekymring for fremtiden, kan du så samtidig nyde det som sker nu og her? altså leve livet?

Alt det der gør livet værd skal jo mærkes og føles. Lykke er en følelse – så hvis du ikke er i stand til at registrere det som sker lige nu og her, fordi du er alle andre steder. Så er det svært at få mere lykke følelse ind i dit liv.

At leve i nuet, at være til stede nu og her, er at koncentrere sig om en ting ad gangen – nemlig det du gør nu og her = nærvær til dig selv og andre = en mere intens følelse af livet.

For mange er ovenstående ekstremt svært at forholde sig til. Og bare rolig du er helt normal. Men hvis du virkelig ønsker, at mere lykke skal finde vej i dit liv. Så er ovenstående noget man skal øve sig på. Der findes mange redskaber og hvis de praktiseres. Vil de gøre dig mere og mere i stand til at mærke livet nu og her. Mindfulness træning og meditation er for mange en vej til succes.

 

Værdsætte

Det modsatte af ordet at værdsætte er ”at tage for givet” Syntes du at sætningen ”at tage for givet” lyder positivt?

Fra vi åbner vores øjne om morgen. Og til vi lukker vores øjne igen om aftenen, har det for de fleste mennesker været en lang dag. Hvor vi næsten har taget alt for givet… Vi tager for givet, at vi vågner næste dag. Vi tager for givet, at ham eller hende, som måske ligger ved siden af, stadig er der. Vi tager for givet at bilen starter. Vi tager for givet, at der ikke er giftigt vand i vandhanen. Vi tager for givet, at vi kan trække vejret. Vi tager for givet, at vi kan se og høre. Vi tager for givet, at vi kan komme på hospitalet, hvis vi bliver syge. Vi tager måske vores partner for givet? Vi tager måske vores familie for givet?

I løbet af en hel dag – er der tusindvis af små ting, som vi tager for givet.
Hvor mange ting værdsætter du i løbet af en hel dag?
Hvor mange gange værdsætter du et eller andet og giver udtryk for det, enten over for dig selv eller andre, i løbet af en dag?

Prøv at finde 5 ting, som du normalt tager for givet i løbet af en dag, som i virkeligheden betyder meget for dig. Tænk lidt over hvor heldig du er. Hvad nu hvis du ikke havde de 5 ting i dit liv?

Hvis din dag er, som de flestes, er det en travl dag, som ikke levner meget tid til refleksion. Og derfor finder mange også, at de faktisk ikke så tit tænker på de ting, der kan værdsættes. Men hvis vi ikke øver os, bare en lille smule, i at finde noget vi kan værdsætte i dagligdagen. Så går vi glip af en masse gratis positive følelser.

At værdsætte kan læres og for de fleste kommer det helt naturligt når man har fokus på de andre områder, jeg tidligere har beskrevet tidligere, men det kan også trænes.  

Tager du for givet, at lykken kommer helt af sig selv?

 

Mere lykke i dit liv (opskriften kort)

  • Skab en velfordelt balance mellem daglige forpligtelser, værdier, mål og drømme.
  • Skab løbende tid og rum til at være uforstyrret dig = du kan nemmere mærke hvad dit hjerte og mave fortæller dig.
  • Accepter, at du kun har en vis mængde ressourcer/brændstof. Så brug dine ressourcer på det, som giver mening for dig.
  • Træn din opmærksomhed, på at være til stede nu og her. Det er her din fremtidige lykke skabes.
  • Træn dig selv dagligt, i at huske at værdsætte oftere end tage for givet.
  • Accepter, at der ikke findes en opskrift. Du bare kan læse og så er du mere lykkelig.

Hvis du vægter det samme livsindhold som dine forældre, venner, familie, eller kendte mennesker. Alene af den grund at de ser lykkelige ud – Så må jeg desværre skuffe dig.
Ved du overhovedet, om de er lykkelige, bare fordi de ser sådan ud? Hvordan ser du ud, hvis en fotograf skulle tage et billede af dig, til et magasin? Ville du stå og surmule og vise, at du ikke var tilfreds med livet, eller ville du sætte dit flotteste og mest teateragtige smil op?

Vi skal alle dø en dag

Er du med på et lille eksperiment?

Forestil dig følgende: Du er 85 år.
Du ved, at du kun har et par dage tilbage at leve i. Du bruger nu den sidste tid på at reflektere over dit liv. I dennne situation, hvilke af nedestående tanker, vil for dig give størst værdi og lykkefølelse?

Jeg har levet det liv, som min familie, venner og samfundet forventede af mig!
Eller
Jeg har arbejdet hårdt med mig selv og kan se tilbage på, at jeg har forsøgt, at leve det liv jeg virkelig selv ønskede!

Jeg har aldrig givet mig selv plads til at udforske og prøve, at realisere mine inderste drømme!
Eller
Jeg har levet et liv, hvor jeg har givet mig selv chancer for at forfølge mine drømme – store som små!

Størstedelen af mit liv, har handlet om bekymring og planlægning for fremtiden!
Eller
Jeg har arbejdet hårdt hele livet, at min hverdag indeholdte følelser og oplevelser, som gav mening og gjorde mig glad!
Husk der er ikke en egentlig opskrift på lykke. Dog vil jeg påstå, at hvis du indarbejder ovenstående tips i din dagligdag vil du mærke store positive forandringer.

Kærlige hilsner Peter Friedberg

Har du overvejet coaching? Læs mere her om coaching.
Kan coaching hjælpe mig videre? Prøv gratis test – og få svaret.
Kontakt mig vedr. spørgsmål eller for bookning af tid. 

Denne e-guide er skrevet af Peter Friedberg. Du må gerne videresende eller publicere hele e-guiden eller dele af den bare du ikke ændre i indhold samt at du nævner kilde. www.peterfriedberg.dk

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

17/12/2013 Peter Friedberg